افرند
افرند

افرند

سعادت...آباد

 

پارسال که به تماشای  فیلم "سعادت آباد" رفتم متوجه شدم که یک سر و گردن از فیلم های هم دوره خودش بهتر و زیبا تر بود. داستان چند زوج جوان که در یک شب  و به بهانه تولد یکی  از آن ها دور هم جمع می شوند. ولی این جمع شدن پر است از اتفاقات و گره های داستانی و رمز گشایی. انصافا بازی های خوبی هم داشت و این دو ساعتی که  در سینما بودم با خیال راحت و بدون اینکه به شعورم توهینی شده باشد سرگرم شدم.(امسال که به دیدن "گشت ارشاد" رفتم احساس کردم که واقعا به شعورم توهین شده)

یکی دو روز پیش نسخه DVD این فیلم به بازار و طبعا سوپر مارکت ها روانه شد. اما همین نسخه خانگی فیلم پر  از نقص و اتفاقات عجیبه. مورد اول کیفیت بسیار پایین فیلمه. درسته که بر روی  DVD عرضه شده اما کیفیتی پایین تر از  CD داره و این در بعضی از سکانس ها واقعا آزار دهنده است . فیلمی که به قیمت 2500 تومان عرضه میشه ولی مسلما ارزشی بسیار کمتر دارد.

اما نکته اصلی در این نسخه خانگی سانسور مجدد فیلم است. در واقع یکی از فصل های پایانی فیلم و رمز گشای یکی از گره های آن به طور واضحی حذف شده است. برای مخاطبی که برای بار اول این فیلم را می بیند شاید این موضوع قابل درک نباشد اما همان مخاطب هم در پایان فیلم سرنوشت دقیق و علت برخی کنش ها و واکنش ها را نمی فهمد. کلا کار مسولین اداره ارزشیابی و نظارت و کسانی که این سانسورها را انجام میدهند جای تشکر دارد. یکبار فیلم برای پخش در جشنواره  فجر مورد ارزشیابی قرار می گیرد و یکبار برای نمایش عمومی در سینماها و حالا هم که یک فصل از آن برای نمایش خانگی حذف شده. دارم فکر می کنم که اگر قرار باشد ان فیلم در تلویزون به نمایش در آید چه چیزی از آن باقی می مونه.  شاید هم اگر قسمت های خیانت فیلم ها حذف شود یا فیلم هایی که در مورد خیانت است توقیف شوند دیگر از این نوع مشکلات در کشور نخواهیم داشت. ای کاش به ما از همان اول دبستان یاد می دادند که میتوان مسائل را پاک کردن صورت مسئله حل کرد. اینطوری هم ما راحت تر بودیم (و این همه سختی برای حل مسائل و مشکلات نداشتیم )و  هم آنها ...


پی نوشت: عکس مربوط به همان فصل حذف شده است.

نظرات 25 + ارسال نظر
شبنم پنج‌شنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 10:02

۱:سلاااااااااااااااااااام .

2:دارم فوتبالی میشم ... فوتبال دیشب چی شد؟؟؟؟!!!!!!

3:الانا دیگه زیاد فیلم نمیبینم .اینم که گفتی ندیدم ...
خیلی وقته ترجیح میدم نه فیلم ببینم و نه رمان بخونم ...

4:تمام متن بالا بعد از تایپ یهو پرید ولی به علت فوتبالی شدنم با تمام حس باز از اول تایپ کردم ...

سلااااااااام
رئال مادرید هم مثل بارسلونا حذف شد. کی فکرش را می کرد؟!
اما تا دلت بخواد من فیلم می بینم
نمی خواستی که دوباره یک آیکون بگذاری و من این همه حرف را خودم حدس بزنم؟!

شبنم پنج‌شنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 10:11

بازم به علت همون حس فوتبالی شدن مقام اولی این پست رو به نفر دوم واگذار میکنم ...

برو حالشو ببر

هیچکاره پنج‌شنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 13:12

هورا من نفر سوم شدم در پست گذاشتن اینجا
و خیلی خوشحالم که مورینیو کنف شد و ............
اونهایی که فیلمها را سانسور میکنند خیلی ادمهای بد و خری هستند

شما برنده این دور از مسابقات شدید. تبریک میگم

arefeh پنج‌شنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 13:20

Jaleb bud maede nazari ax to ro dasht
Hanuz ke hanuze bazi tike haye gashte ershado mige mikhande
Ma ham nazari nadarim
Chon hich kudumo nadidam

والا نه تنها خنده نداشت بلکه گریه هم داشت

پدیده پنج‌شنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 16:38

دروووووووووود. باهات موافقم. ببین دقت کردی مضامنینی که امروزه برای ساختن فیلم به اون رو میارن یا دروغه یا خیانت. مثلا فیلمها فرهادی چهارشنبه سوری و الی و سیمین،همه با یک دروغ یجورایی به چالش میافتن. و بیننده به قضاوت میشینه. فیلم سعادت ابادم گویی همینگونس فقط بوی خیانت تلخی به مام میرسه که در ابتدای فیلم محسوس نیست چون تو با دروغ باردار نشدن بازیگر مواجه و بعد سقط جنین.
گویی زمدگی امروزه ما ایرانیان با چاشنی دروغ و خیانت اب و رنگی دیگر گرفته

آخرین موردش همین فیلم "خصوصی" بود که چون خیانت یکی از خوداشون را نشون می داد کلا از اکران کشیدنش پایین

شبنم پنج‌شنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 16:56

فکر نمیکردم جامو به هیچکاره بدم .....

هیچکاره دز این وبلاگ افتخارات زیادی کسب کرده

مسافر پنج‌شنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 17:19

عجیبه تعریف فیلم گشت ارشاد رو از چند نفر شنیده بودم ..سانسور هم که چیز عجیبی نیست مهندس شما که اهل دیدن فیلم هستی چرا؟؟

گشت ارشاد هیچ چیزی نداشت. نه فیلمنامه نه کارگردانی و نه بازی درخشان. فقط به خاظر حواشی که داشت فروش خوبی پیدا کرده.
سانسور هم دیده بودم . زیاد هم دیده بودم. ولی نه به صورت حذف کلی یه فصل پایانی از یک فیلم

مسافر پنج‌شنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 17:20

عجیبه تعریف گشت ارشاد رو شنیده بودم از چند نفر....سانسور هم که دیگه عادیه نباشه عجیبه

علیرضا پنج‌شنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 18:14 http://www.ghasedak68.blogfa.com

واقعن که.دور هم انجمن میزارین به مورینیوی عزیز من میخندین؟وقاحت داره
منم سعادت آباد رو که دیدم خیلی خوشم اومد.قشنگ بود.با سانسور هم کاملا آشنایی دارم و البته با اسلامیزه کردن پوشش زن ها البته این ها همش مال فیلم های خارجی بود.سانسور فیلم ایرانی داخلی نوبر بود.اون که گفتی پ نه پ بوسیدم گذاشتم کنار؟سری جدید میخوام.لطف میکنی برام؟مخلصیم

مورینیوی بیچاره
سانسور هم دیده بودم مثل حدف بعضی صحنه ها. نه اینجوری که دیگه فیلم را یه جور دیگه جلوه بدن
شما جون بخواه رفیق

فرشته پنج‌شنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 20:05 http://www.houdsa.blogfa.com

پارسال موقع اکرانش هر بار برنامه گذاشتم که برم ببینم نشد...دلم خوش بود میاد میبینم...

تمام نقد ها رو خونده بودم و میدونستم قراره چه فیلمی ببینم...اما وقتی دیدم انگار آب سرد ریختن روم....
حیف بود واقعا..

واقعا حیف بود

نیلوفر پنج‌شنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 21:34

بیچاره خودتیییییییی،نه خوزه مورینیو جون مننننن
بالاخره پیش میاد دیگه
حیف که نسخه خارجی نداره وگرنه دانلود می کردیم بدون سانسور میدیدیم!!والااا..!

تو هنوز طرفدار آقای خاصی؟!
اااا مگه تو فیلم خارجی ها را بدون سانسور می بینی؟!!!چ

علیرضا پنج‌شنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 23:17 http://www.ghasedak68.blogfa.com

بیچاره خودتی و سه تا نقطه...
مخلصیم داداش.جونت سلامت باشه.منتظرم.[بوسه]


مخلصیم. جونت سلامت را خوب اومدی :)

فالگیر جمعه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 13:26

سلام
ندیدم اما داستانش رو شنیدم.
اصلا این فیلمها رو تو تلویزیون نشون نمیدن. گفتم که خیالت راحت باشه که سانسوری نداره چون کلا از فیلتر ارشاد تلویزیون رد نمیشه بسکه با میل اهل رسانه نا هماهنگه.صبر می کنیم نسخه دست افشانش رو از یکی از فارسی زبانهای ماهواره ای ببینیم. من عجله ای ندارم.

بعضی وقت ها دوستان صدا و سیمایی فیام 120 دقیقه ای را 80 دقیقه اش می کنند و نشون میدن

خروس بی محل جمعه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 13:26 http://fb20x.blogfa.com

در مملکتی که آخرش به حذف خدا کشیده خواهد شد دیگر حذف چند قسمت از فیلم یک امر عادی است !

درست میگی

نیلوفر جمعه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 14:37

فکر کردی فقط خودت میری کلاس زبان که فیلم خارجیا رو بدون سانسور ببینی

ما میدیم فیلم ها را اول سانسور میکنند بعد می بینیم

آذرنوش جمعه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 16:51 http://azar-noosh.blogsky.com

آره اتفاقا من چند روز پیش سعادت آباد و دیدیم ..واقعا حرفی برای گفتن داشت...منم این عکسو تو وبلاگ ها میدیدم هی میگفتم خدایا این صحنه اصلا تو فیلم نبود
حالا شما لطفا این صحنه رو برای ما بازگشایی کن...جریان این صحنه چی بود که البته با اون حرکات ضایع محسن قابل حدس بود ولی شکا لطفا شفاف سازی کنید

تو این فصل حامد بهداد را می بینیم که به خونه پرستار بچه اش میره و رابطه خیلی صمیمی با اون داره همراه با جزییاتی مثل اینکه گرنبند نقره حامد بهداد که گم شده بود و دنبالش می گشت هم خونه پرستار جا مونده بوده و ...

راد شنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 09:54 http://mmrad.blogfa.com

این که خوبه
شب فیلم شکلات داغ رو گذاشت...
بعد صبح که تکرارش رو گذاشته بود یه سری صحنه و دیالوگ ها رو حذف کرده بودن .... یعنی پاهام چسبیده بود به زمین.... و خوشحال بودم که دیشب دیده بودمش..
هر چند همون دیشب هم یه سری سانسور داشت!!

شکلات داغم سانسور داشت؟!؟!؟!؟
این ها به خودشون هم رحم نمی کنند

شبنم شنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 10:42

ممنون و مرسی ...
برای همه چی

غزل شنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 11:31 http://ghazal777777.blogfa.com

من فیلم گشت ارشاد رو تو سینما دیدم این تکه از فیلم رو ندیدم از کجا فهمیدین حذفیات داشته.اما در کل فیلم مزخرفی بود فیلم اسب حیوان نجیبی است تو همین مایه ها بود و فیلم بهتری هم بود اما اینقده سر و صدا به پا نکرد

منظورم فیلم "سعادت آباد "بود

تلاش شنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 14:51 http://hadafbozorgman.blogfa.com/

پس علیرضا کجاست؟؟
هان؟
نمی دونم والا نه سعادت آباد و دیدم و نه گشت ارشاد!!
کلا بعد از جدایی نادر از سیمین هنوز فیلمی توجهم رو جلب نکرده..
گشت ارشاد هم که از اسمش معلومههه..

اون بالاهاست!!!

گشت ارشاد را اصلا طرفش نرو ولی سعادت آباد را پیشنهاد می کنم ببینی

شبنم شنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 15:43

اتفاقی امروز یه فیلم که داشت پخش میشد رو از تعریف هایی که اینجا گفته بودی سریع گرفتم و دیدم که آره همین سعادت آباده که گفتی ..با اینکه نصفه رسیدم ولی چون ذهنیت قبلی ازش داشتم نشستم و نیگاش کردم ....

خب چیه بهتر از اونه که اصلاهیچیشو ندیده باشم
تازشم از نصفه فیلم شروع کردم تا کم کم عادت کنم بشینم فیلم ببینم ....الانم یه فیلم آماده کردم... ببینم میتونم تمامشو کامل نیگا کنم .. ...

ایول...
حالا چه فیلمی آماده کردی که ببینی؟ خارجی بدون سانسور آیا؟!

خبرنگار کوچولو دوشنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 11:02 http://www.khabarnegarkocholo.blogfa.com

سلام.من دیشب فیلم رو از کلوپ گرفتم وقتی تموم شد گفتم اااا پس بخش خیانتش کو.چون دوستم برام تعریف کرده بود که حامد بهداد با پرستار بچش رو هم ریخته. وقتی دیدم تو فیلم نشون ندا به حافظم شک کردم و گفتم شاید یه فیلم دیگه بود.
دنیای عجیبیه.
ای کاش میشد برم جشننواره فیلما رو ببینم

نوید پنج‌شنبه 10 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 15:41 http://roozhayeshadi.mihanblog.com

سلام چطوری؟

از وبلاگت بازدید کردم،باید بگم وبلاگ قشنگی داری قالبش هم قشنگه،یه چیز که خیلی خوشم اومد این بود که وبلاگت نظم و ترتیب داره که خیلی مهمه منظورم اینکه آدم داخلش احساس سردرگمی نمیکنه

اگه دوست داشتی به منم سر بزن حدس میزنم از مطالبم خوشت میاد ،اگه دوست داشتی ثبت نام هم کن میتونی مطالب رو قرار بدی تا بقیه بچه ها راجبش نظر بدن ولی به نظر من که خیلی عالیه

نوید پنج‌شنبه 10 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 15:48 http://roozhayeshadi.mihanblog.com

سلام چطوری؟

از وبلاگت بازدید کردم،باید بگم وبلاگ قشنگی داری قالبش هم قشنگه،یه چیز که خیلی خوشم اومد این بود که وبلاگت نظم و ترتیب داره که خیلی مهمه منظورم اینکه آدم داخلش احساس سردرگمی نمیکنه

اگه دوست داشتی به منم سر بزن حدس میزنم از مطالبم خوشت میاد ،اگه دوست داشتی ثبت نام هم کن میتونی مطالب رو قرار بدی تا بقیه بچه ها راجبش نظر بدن ولی به نظر من که خیلی عالیه

اذرخش پنج‌شنبه 17 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 22:31 http://bashgaheparvaz17

عالی بود بهم سربزن خوشحال میشم

:)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد