افرند
افرند

افرند


نمی دونم قبلا هم در این مورد نوشتم یا نه. یک رسمی که حالا در اصفهان هست، اهدای تاج گل در مراسم های روز سوم و هفتم است. تاج گل هایی که معمولا ساده و از گل های مصنوعی درست شده و روی اون عبارتی نوشته که از طرف آقا یا خانم فلانی برای شادی روح مرحوم یا مرحومه... این تاج گل ها بعد توسط همون موسسه خیریه جمع آوری میشه و هر بار فقط کارغذ روی اون عوض میشه. در واقع هر شخص با این کار ضمن اعلام حضور خودش در مراسم، با این عمل خیر، برای شادی فرد تازه گذشته مقداری به خیریه کمک می کند. به نظرم این رسم خوب و پسندیده ای است. البته به قول خواهرم اگر پولی که بابت آن می دهیم واقعا برای افراد نیازمند هزینه شود.


اما رسم بدی که در حال حاضر دارد در این گونه مراسم ها به وفور دیده می شود، نوشتن بنر برای عرض تسلیت است. بنری که همانند نامه های اداری، با خطاب قرار دادن شخص مورد نظر شروع می شود و در ادامه با یک متن دنبال می شود و در انتها گفته می شود از طرف چه کسی این بنر اهدا شده است. خب این بنر به نظرم نوعی اسراف به حساب می آید. چون هیچ مزیت مادی و معنوی ندارد و تنها برای جلب توجه و بزرگنمایی حضور فرد چاپ شده است. حالا این بنرها برای افراد گمنام و معمولی کم است. اما وای به روزی که مثلا مدیرعامل یک سازمانی به رحمت خدا برود. بقیه سازمان های وابسته و غیر وابسته و نهاد و ارگان و تشکل و انجمن و دوست داران اند که یک خیابان را با بنر می پوشانند. همه هم مسلما نیت خیری ندارند! والا


این هم نمونه تاج گل هایی که در اینجا مرسوم است:


نظرات 10 + ارسال نظر
عارفه پنج‌شنبه 12 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 14:36

بنر نویسی ربطی به اصفهان نداره همه جا این موضوع شیوع پیدا کرده و به نظر من هم نمونه بارز اسراف است
اما باید بگم این مدل که گل مصن.عی بگیری و ... کار خیلی خیلی خیلی خوبیه که من فقط الان از شما شنیدم.

منم همون تاج گل را گفتم تو اصفهان هستو بنر را که میدونم همه جا هست... بیا برو مکه برای برگشتت بنر بزنیم :)

مگهان پنج‌شنبه 12 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 16:58 http://Meghan.blogsky.com

پدر من مخالف سرسخت بنر و پرده و ... ست. وقتی میرفت مکه به همه اعلام کرد اگر پرده بیارن جایی نصب نمیشه پس بهتره پولشو بریزن تو صندوق صدقات...

+ روستاهای اطراف ما و شهرهای کوچیک تر گیلان این بنر بازی و پرده زدن بیشتر رونق داره، نمی دونم چرا؟
+ چه حرکتی خوبیه که گلها اونجا می مونن و هزینه اضافی نمیشه... گرچه من از گل مصنوعی متنفرم و دست خودمم نیست.
+ من فاتحه خوندم، اعلامم کردم ولی کامنت ثبت نمیشد. پر حرفیم رو ببخشید:)

اونجا بیشتر میزنن؟ چرا آخه؟
ممنون. لطف کردید

شب نم پنج‌شنبه 12 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 19:55

برای پست قبلیت یه عالمه نوشتم اما همش پرید .

منم این روزا با بیماری بابا و عمل کاتاراکت مامان و جراحی کلیه داداشم بیشتر از حد معمول از خودم کار کشیدم که اگه
بخوام حساب کنم چند صد هزار ژول مازاد بر توانم کار انجام دادم و به خودم آسیب رسوندم .

منم گل مصنوعی رو الان میشنوم .
بنر زدن واقعا مزخرفه .بعضی وقتا اینقدر زیاد هست که دیوار کم میارن .اصلا دیوار بیچاره باید سیاه پوش بشه .!!!!

اوه.. ایشالا پدر و مادر و برادرتون هر چه سریعتر سلامتیشون را به دست میارن... این عمل که گفتی چی هست؟!
عکس گل مصنوعی را گذاشتم که شماها هم ببینید

عارفه پنج‌شنبه 12 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 20:21

شبنم الهی بمیرم چه رپز های سختی رو داری پشت سر می گذاری.
قوی باش بانو جانم.
بالاخره این روزهام تموم می شود دوباره لبخند رو لب هامون می اید و خستگی در می کنیم

+منم مثل مگی از گل مصنوعی متنفرم.

شب نم پنج‌شنبه 12 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 21:55

اب مروارید چشم .

ممنون از عکس گل .

آهان...بابا زیر دیپلم بگو ما هم بفهمیم :)
قابلی نداشت

عارفه پنج‌شنبه 12 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 22:08

اگه برم مکه باعث می شود تو پول بنر بدهی، مکه کربلا هر جا بخواهی می روم.
فکر کن جدی اگه من بمیرم شما ها بخواهین بنر بزنین چی می نویسین؟
مثلا می نویسین جوان ناکام قلقل السلطنه؟

همون برو مکه و کربلا که بعد بیای و بنر را ببینی و شوکه بشی....آی چه چیزهای باحالی که میشه نوشت

شب نم جمعه 13 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 09:38

ممنونم عارفه جون .



لطفا تاج گل من نقره باشه .

هان؟! نقره؟!!

دل آرام جمعه 13 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 22:41 http://delaramam.blogsky.com

ما از این گل ها اینجا نداریم.البته بنر هم زیاد رسم نیست.یعنی من که ندیدم حالا شاید اطرافیان من اهلش نیستن

علیرضا شنبه 14 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 11:38 http://ghasedak68.blogfa.com

بازم تسلیت میگم...خدا رحمتشون کنه...
تاج گل رو که خیلی هم می پسندم،میدونستم که توی اصفهان خیلی رایجه...و خیلی هم کار خوبیه...بنر رو اولین بار به صورت جدی توی فوت آقاجونم دیدم...اینکه می گم به صورت جدی یعنی شاید قبلا از کوچه ای جایی رد میشدم که تفتی چیزی دم خونه ای بود بنر هم میدیدم ولی نه دقت می کردم و نه میخوندم ببینم چی نوشته...اما برای فوت آقاجون اولین بنر رو بنیاد شهید فرستاد.بعدشم دو سه تا بنر دیگه که یکی در میون به اسم بابا یا عمو زده بودند و یا از طرف دوستای عمو بود یا همکارا و دوستای بابا و خوب کلا جنبه ی خودنمایی داره بیشتر...

مریم شنبه 14 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 14:08

نه...نه ..گل مصنوعی ؟؟؟!!!!
کم باشد ..طبیعی باشد....مصنوعی نبودنش بهتره !!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد