افرند
افرند

افرند

اصل بده

این روزها از بس باید حواسم به ویرایش مطالبی باشه که خبرنگارها برای روزنامه میفرستن، تو کوچه و خیابون هم که راه میرم دلم میخواد با خودکار قرمز ایرادات نگارشی و املایی جملاتی که روی در و دیوار میبینم را اصلاح کنم! مثلا تو سوپرمارکت میبینم نوشته "آب معدنی موجود است". نمی دونم چرا این اصطلاح این قدر متداول شده؟ در خیلی از فروشگاه ها میشه این جمله را دید. خب چرا ننویسیم" آب معدنی هم داریم"؟

یک سری هم هستند از اون طرف بام افتادن. مثلا میخوان خیلی ادای باکلاس بودن در بیارن. در این حالت فعل هایی از خودشان ساطع می کنن که معلوم نیست از زیر کدام بوته سبز شده!! مثلا دیروز تو اینساگرام تبلیغ زده بود :" تورهای لحظه آخری و آفردار" هنوزم نمی تونم هضم کنم آفردار یعنی چی؟!  در واقع کلمه ای است که از ترکیب چند زبان مختلف ایجاد شده است.  اگر از معادل فارسی استفاده شوداحتمالا  ارزش آن تور پایین می آید!

بعضی ها که اصلا برای خودشان نوبر هستند! یک اپلیکیشن بازی برای اندروید هست که در واقع سنجش اطلاعات عمومی به حساب میاد و باید با یک رقیب شانسی مسابقه بدی. امکان بیخودی که برای این اپلیکیشن گذاشته شده امکان چت با فرد مقابله. تو یکی از این مسابقات رقیب محترم هنوز مسابقه را شروع نکرده پیغام داده : "اصل بده"... آخه من این را کجای دلم بگذارم؟! مگه میشه یک عبارت انگلیسی که به صورت مخفف دراومده را به صورت پینگلیش استفاده کنیم؟!

نظرات 5 + ارسال نظر
مریم دوشنبه 2 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 10:38

سلام...کاش مخفف انگلیسیش رو هم مینوشتی...متوجه نشدم!!!!

عارفه دوشنبه 2 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 10:53

خدا اخر عاقبت من رو بخیر کنه.
ولی منم نسبت به کلمه ها و جمله ها یکم حساس شدم
یعنی مثلا مائده داره حرف می زنه تو ذهنم درس هام و دوره می کنم. مثلا کلمه بی توجه نداریم بی اعتنا باید گفت یا جمع مکسر نباید به کار برد

دل آرام دوشنبه 2 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 20:51 http://delaramam.blogsky.com

من تا جمله آخرت داشتم فکر میکردم عنوانی که نوشتی یعنی چی؟! خب این کلمه ها معمولا از طرف افرادی که میخوان بگن خیلی باکلاس هستن عنوان میشه.مثلا یکی از بلاگرهایی که خارج از ایران ساکنه همیشه توی متنش مینویسه ویکند اینکار رو کردیم. نرسری برای بچه ام این پلن رو در نظر گرفت و...!!

علیرضا جمعه 6 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 17:22 http://ghasedak68.blogfa.com

هاااااان.....انقدر خوشم میاد بالاخره سر این فنی مهندسیا به هر دلیلی میخوره تو سنگ و مثل آدم به زبان و ادبیات فارسی توجه می کنند و براشون مهم میشه...یه عمری ما همینا رو خوندیم و به هر کی هشدار و توضیح دادیم،محل نداد و گفت برو بابا بیخیال...از جمله همین فنی مهندسیا...که فکر می کنن چارتا فرمول و قانون خوندن دیگه یه پا انیشتینن و خیلی حالیشونه...
بله عزیزم...همه چی که فقط بورس و مالیات و اقتصاد نیست...:)))))
من اگه یه کاره ای بشم زبان و ادبیات فارسی رو از اول دبستان تا آخر دانشگاه از دروس تخصصی هر رشته ای می کنم..والا...

شب نم جمعه 6 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 17:39

امیر حسین عزیز فوت عموی بزرگوارت رو تسلیت میگم ..روحشون شاد و قرین رحمت الهی باشند .

ممنونم شبنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد