افرند
افرند

افرند

حاصل یک جمع ساده


مجبور نیستی دنبالش بگردی. هر طرف را که نگاه کنی عنوانی ، تیتری ، حرفی، حدیثی یا نتیجه ای از آن را می بینی.  رفتم سوپر مارکت محل که  یک سطل ماست کم چرب بخرم ولی خبری از درج قیمت بر روی آن نیست. فقط تاریخ تولید و انقضا هست. قیمت را می پرسم . فروشنده گرامی میگوید صبر کن تا زنگ بزنم و بپرسم. آخه دیروز جلسه 1+5  بوده و قیمت ها عوض شده! میرم بوتیک لباس بخرم اونجا هم همین داستان و حکایته.میگوید امروز بخر و گرنه فردا و بعد از اعلام نتیجه مذاکرات قیمت ها ممکنه بکشه بالا. بخواهی لوازم خانگی بخری کلا قضیه متفاوته. از سه چهار روز قبلا از شروع مذاکرات تا سه چهار روز بعد از آن خبری از خرید و فروش اجناس نیست. اخبار هواشناسی هم دستخوش تغییرات شده. تو این چند روز به  دلایل نامعلومی مانند مذاکرات پشت پرده  جلیلی و آشتون ، هوای کشور به شدت غبار آلود بود و حالا هم چون نتایج این مذارکارت به روشنی مشخص نیست هوای کشور همچنان غبارآلوده. معلوم نیست واقعا این دو نفر پشت درهای بسته چه کار می کردن که هنوز که هنوز است هوا غبار آلود وتیره و تاره!

****

از آن جمع هشت ده نفره رفقایی که قبلا داشتیم حالا فقط چهار نفر عقل داریم و بقیه زن دارند! هر کدام هم که ازدواج کردند دور ما را یک خط قرمز کشیده اند و دیگر هر گونه تماس تلفنی و دیداری و فیزیکی را حرام می دانند. نمی دانم در جمع مجردی ما چه خبر است که هر کسی ازدواج کرده ما را جزئی از کمیته منشور اخلاقی به حساب آورده و در خوش بینانه ترین حالت سالی یکبار سراغی از ما می گیرند. چند روز قبل و به خاطر یادآوری یکی از دوستان وقتی داشتم کامنت های پارسال این موقع را می خواندم کلی تجدید خاطره داشتم با پیام های فلسفی رسول و کامنت های طولانی علیرضا...حالا رسول ازدواج کرده و علیرضا هم به زور دو سه کلمه ای بیشتر نمی نویسد. یاد باد آن روزگاران. یاد باد. 

با توجه به این همه نامهربانی ها اکیپ چهارنفره ما تصمیم گرفته که سفری مجردی به نواحی خوش آب و هوا داشته باشد! زمان سفر هم در تعطیلات خرداد است. ابتدا با آرمان های انقلاب و اینها تجدید میثاقی خواهیم داشت و بعد هم به حول و قوه الهی در کنار دریا نایب الزیاره همه خواهیم بود.... 

نظرات 29 + ارسال نظر
مهربان یکشنبه 7 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 18:28 http://mehrabanam.blogsky.com/

نتیجه اخلاقی:
با توجه به گرانی های روزآفزون و همچنین در نظر گرفتن این موضوع که دوستانتان ازدواج کرده اند: نتیجه می گیریم هرچه زودتر باید ازدواج کنید.
و من اله توفیق

لطفا شما هم دیگر دوستان مجرد را اغفال کنید. من همینجوری راحت تر هستم.
اجرکم عند اله

فرشته یکشنبه 7 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 18:46 http://houdsa.blogfa.com

آره ...واسه منم جالبه که چرا متاهلا دوستای مجردشونو میپرونن...ما که از اوناش نیستیم...

حاجی التماس دعا...امیرحسین یه بهشت بهت آدرس بدم بری کفت ببره؟؟

حتما آدرس بده فرشته.
این بهشتی که میگی حوری هم داره آیا؟!

سحر یکشنبه 7 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 19:54 http://ashianeyedardhayam.blogfa.com/

ما که به این همه نظم و حساب کتاب عادت کردیم.
نمی دونم چرا ولی شما خیلی علاقه به بحث در مورد مسئله ی ازدواج دارید؟ در سه پست اخیرتون بالاخره حرفی از ازدواج و عروسی و ... زدید. ظاهرا درگیری ذهنی خودتون بیشتر است.
مسافرت خوش بگذره . جای ما رو هم خالی کنید. ما که دلمون به بعد از کنکور و شمال ودریا و ...خوشه.

دیدی تو رسانه به مردم نسبت به اعتیاد و تخلف رانندگی و ... هشدار می دهند. منم می خوام دوستان را از انجام این عمل خانمان و جان سوز باز دارم!

اصغر یکشنبه 7 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 20:59

من با اینکه متاهلم اما هنوز میام تو سنگر مجردا و جامو نگه داشتم . مسافرت خوش بگذره . این بار من به اتفاق اون خانومه وبتو سر ژا نگه میداریم

آورین آورین به تو میگن یک مرد واقعی
اوه این بار کار تیمی داریم!

شبنم یکشنبه 7 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 21:51

۱- هر چی نوشته بودم پرید ....

۴-الان جمعتون شده ۱+۳

۲-هر چی تعداد کمتر باشه بیشتر خوش میگذره ...

۰-خب خیلی ناراحتی تو هم برو ازدواج کن

۳-به نظر میرسه علیرضا تازه هنوز یادش اومده متاهله که نوشته هاش داره روز به روز آب میره ...

۶ -نخوای بشینی غصه بخوری ..خودم برات کامنت فلسفی میذارم اونم بسیار تا بسیار طولانی ...

۵-البته اگه کسی نیاد نوشته های فلسفیمو مثه
رزومه ام کش بره

۸- جهت اطلاع بعضیها ؛پ؛بالاسمت چپ کیبوردموجود میباشد ...اینقدر از ؛ژ؛ بیچاره مایه نذارید ...

۱۰-این دفه اگه بدون سوغاتی برگردی وبتو پس نمیدم ....

۷- جسارت بعضیها برای همکاری تعجب انگیزه .......

11 _ ایول داری که نشستی دوباره نوشتی
17_ امیدوارم برگشتنه جمعمون 4+4 نشه!!!
13 _ اوهوم
15 _ نه اصلا و ابدا من ناراحت نیستم . خوشحال هم هستم!
18 _ علیرضا هنوز داغه. یادش نمیاد چه گندی زده
20 _ دمت گرم که نمیگذاری غصه بخورم
14_ رو این مورد اصلا حساب و کتابی نیست
12 _ تو بعضی لپ تاپ ها "پ" سمت راست بالا کیبورده!!
16 _ آب دریا را برات سوغاتی میارم. خوبه؟!
19 _ والا...

شبنم یکشنبه 7 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 22:31

انگاری خودت هم بی میل نیستی ....با اون ۴+۴ گفتنت

بی میل که چه عرض کنم!!

شبنم یکشنبه 7 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 22:49

میگم امیر؟!!!
کدوم دریا میری که آبش تبرکه..؟؟؟!!!!!!!

من برای شما آب متبرک میارم. به بقیه اش چه کار داری؟!

فرشته یکشنبه 7 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 23:22 http://houdsa.blogfa.com

حوری رو نمیدونم...یعنی آمارشو نداده همسرم..!

اما جای قشنگی بوده. مجردانه ! رفته بودن.

باید بری تنکابن (یا شهسوار) انتهای جاده 2000..روستای عسل محله...اونجا بگی میخوام برم دریاسر بهت نشون میدن...
یه جای بکره..بالای کوه...عکساش که معرکه بود...یعنی من قشنگ افسرده شدم که نبودم!

امیدوارم گم نشین...

اوووم...ممنون. آدرس را یادداشت می کنم که اگه شد حتما بریم و ببینیم
ممنون

مسافر یکشنبه 7 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 23:44 http://www.payepiyade.blogfa.com

دخترا هم همین طورن جالبه برام...بعد ازدواجی یادی ازت نمی کنن ...باز خوبه پسرا مجردی می تونن برن سفر

بلای عجیبی است این ازدواج!
این مجردی رفتن سفر هم داستان دارد

غزل دوشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 00:03 http://ghazal777777.blogfa.com

حاج اقا مسالتن؟
شما مجردها واسه چی از گرونی مینالین؟ شما واسه چی قیمت روی کالا را نگاه میکنین؟ شما هر چی عشقت هست بخر دیگه الان نخری پس کی می خواهی بخری؟.
البته من هیچ ارتباطی بین شهر محل تولد شما و چک کردن قیمت اجناس ان هم در زمان مجردی و خوشی نمیبینم
التماس دعا حاج اقا در سفر داریم

ببین دو حالت دارد خواهر من
یا من دست در جیب مبارک خودم می کنم که حداقل 50 درصد مواقع این چنین است و لذا قیمت اجناس از نان شب هم مهم تر است!
حالت دوم این است که از پدر محترم پولی در جهت خرید منزل به صورت تنخواه دریافت نموده ایم. در این حالت اگر به جای ماستی که دیروز هزار تومان باببتش پول میدادیم امروز دو هزار تومان بدهیم و توجیهی برای آن نداشته باشیم آیا فکر نمی کنید پدر محترممان به من به چشم یک معتاد نگاه می کنند؟ و وقتی که معتاد به حساب بیاییم آنگاه اجازه سفر مجردی هم دریافت نمی کنیم!
محتاجیم به دعا :)

راد دوشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 09:27 http://mmrad.blogfa.com

یعنی رفتیم سر معامله واسه خونه قولنامه کردن ... بعد از سه هفته معطل کردنمون
حالا میگه جواب 5+1 یک ماه دیگه میاد... باشه یه ماه دیگه

مسافرت خوش بگذره.. الان این آب کردن دل متاهل ها بود یعنی؟ طلفکی......

مگه شما هم متاهلی؟!

علیرضا دوشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:06 http://www.ghasedak68.blogfa.com

و علیکم اسلام....
تو اصن بشین حساب کن ببین از وقتی ما ازدواج کردیم چند بار من و خانومی با هم توی اصفهان بودیم ؟؟؟؟والا به قرعان...زندگی متاهلیه ما داریم؟؟...زنم که همش سفر استانی داره منم که همش تو کوچه با شماها پلاسم..بیخودی منو قاطی رسول نکن...
قیمت ها هم که هزار الله اکبر...خانومی برای شرکتشون یه سری قطعات کامپیوتری و لوازم اداری و اینا خریده بود با قیمتای سرسام آور....حالا یواش یواش لتشو هممون تو زندگیامون میخوریم...حالا یعنی تازه اولشه...
هر جا میری سوغاتی یادت نره....منم که کلا متاهل و دونفری باید سوغاتی بیاری....گفته باشم....
شما یه نفری بر دو نفری برگردی مشکلی نیست...ولی یه نفری نری سه نفری برگردی...اونوخ واویلا بیا و این مصیبتو درستش کن

و رحمه اله و برکاته
اون اوایل نبودید ولی حالا خیلی وقته که هر دو اصفهانید( نشست حساب کردم که میگما!) بعد تو کی تو کوچه با ما پلاس بودی؟! هان؟!؟!
همونی که برای شبنم میارم برای شما دو نفر هم میارم! رایگان و بی دردسره!!
تو این چند روز چه شکلی میشه سه نفری برگشت آیا؟!

علیرضا دوشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 17:05 http://www.ghasedak68.blogfa.com

مهندسم مهندسا قدیم...حساب کتاب کردی یعنی؟؟؟؟اونوخ به اون ذهن سرشارت تا حالا خطور نکرده زن من چه جوری داره درس میخونه؟؟؟
من که همش تو کوچه پلاسم..نشون به اون نشون که تو رفته بودی با خونواده و اهل و عیال مسافرت یاسوج من توپ سه پوسته امو اوردم تو کوچه با شبنم گل کوچیک بازی میکردیم دم خونتون...مدرکاشم هست...
از فناوری به دوریا امیر...الان زمونه زمونه ی تکنولوژی و صرفه جویی در زمان و ایناست...شب مجرد میخوابی صبح بابا شدی..اون آب درا هم که میخوای بیاری برا ما همونجا بده زنت بخوره بچتون زاغ و بور بشه...برا ما یه چیز دیگه بیار...یه چیز خوشمزه

من تو زندگی خصوصی مردم که سرک نمی کشم. برای همین نمی دونم خانومیت کجا چی کار میکنه!
با شبنم گل کوچیک در خونه ما؟! جل الخالق
جدی میگی؟! نکنه تجربه اش را داری؟! میری بچه از تو اینترنت دانلود میکنی و بعد پرینت میگیری !؟! جل الخالق

قصه گو دوشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 17:20 http://khalvat11.blogfa.com/

این قضیه بین آقایون بیشتر به چشم می خوره و گرنه ما که هنوز با دوستان مجرد ارتباط داریم (البته برای راحتی اونها و بیشتر از همه راحتی خودمون مجردی مهمونی می گیریم )
فکر می کنم آقایون می ترسن که با دوستای مجردشون ارتباط داشته باشن چراش رو باید از خودشون بپرسی
ارتحال پارتی خوش بگذره.

اتفاقا من در بین خانم ها هم زیاد دیدم. بیشتر از آقایون نباشه کمتر هم نیست...تازه بین خانم ها چشم و هم چشمی هم هست ....

علیرضا دوشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 17:53 http://www.ghasedak68.blogfa.com

کاملا با خانوم (؟؟) قصه گو مخالفم...اصلا ربطی به جنسیت نداره...مردها اگه روابط دوستانشون کمتر هم بشه بعد از تاهل بخاطر مشغله های کاریه...به این دلیل که الان باید بیشتر از مجردی کار کنه و در نتیجه کلی شیفت کاری میگیره و اضافه کاری میایسته...از طرفی وقتی هم میاد خونه از اونجایی که خانوما صبح تا شبم تو خیابونا باشن بازم شب که شوهره میاد باید با هم دوباره برن بیرون بگردن طلب گردش و مهمونی رفتن میکنه...دیگه واس آقاهه زمان میمونه اصن....؟؟؟
بعدشم آقایون روابطشون کم نمیشه هنوزم میگم....ولی بر فرضم که کم بشه به نظرم خیلی محکمتر از روابط دوستانه ی خانوماست...یعنی فکر نمیکنم خانومی بعد تاهل با دوستش رفاقت قدیمی رو داشته باشه...مردا شاید دیر به دیر به هم سر بزنن ولی همیشه پشت همن..کنار همن.به هم کمک میکنن...به فکر همن...یعنی رفاقته بیشتر میشه عمقش...

سرکار خانم قصه گو از دیدگاه خانم ها قضیه را نگاه می کنند و ما از این طرف به قضیه نگاه می کنیم
من که میگم کلا هر دو طرف دور دوستان مجرد را خط می کشند

نیلوفر دوشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 19:03

اولا:علیرضا؟؟؟چرا از همه مهندسا مایه میذاری؟؟؟ حالا یکی این وسط بلد نیس حساب کتاب کنه به بقیه چه؟؟؟
واقعا که!!!بعضیا واقعا آبرو هرچی مهندسه میبرن
دوما:یادم نیس،ولی یکی اون وسطا به نکته بسیااااااااار ظریفی اشاره کرد:تو این چنتا پست اخیر کلن راجع به ازدواج صحبت کردیااااااا،قبلشم که شروع کرده بودی مشکوک بزنییی!!!خوب اگه خبریه بگو دیگه بابااااااااا
ببینیم این آنتی زن گرفتن شما تا کی پابرجاسخوش بگذرهههععع
هااان،بعدشم تو مگه نمیخوای بری سفر؟؟؟؟پس چرا نمیری؟؟؟؟

اشکال نداره....بالاخره شما هم یه روز بزرگ میشین و به حول و قوه الهی مهندسی چیزی میشین. غصه نخورید
کامنت علیرضا را وقت کردی بخون

اصغر دوشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 20:52

بسی افتخار است برای عده ای که همکاری داشته باشند با اصغر شاسکولفسکی

حیف من سعادت همکاری با شما را ندارم

علیرضا دوشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 22:29 http://www.ghasedak68.blogfa.com

به جون تو..عارفم جزو تماشاچیا بود.گل کوچیکا میگم:))
بچه هم زیاد داریم.خواستی بگو میل کنم.بعد اینکه تو که من مستراحم برم آمارشو داری.از زندگی من بی خبری؟:)
نیلوفر جان مثکه سرت خلوت شده...حالا شما آبرو صنف مهندسا رو ببری آره.بالاخره تازه کار و اینا..:))ولی تا جایی که یادمونه امیر مهندسیشو گرفت شما داشتی تست کنکور میزدی به زور خودتو جا کنی تو این صنف.آره و اینا.بعدشم مشکوک اونیه که سرش شلوغه دیر به دیر میاد.یه بارم میاد بعد نود و بوقی خبر میده که به صنف محتزم مرغا پیوسته.سابقه خونوادگیتون اینو نشون داده ها:))







خب عارفه را هم می گذاشتین دروازه بان
من چی کار دارم تو کی و برای چی میری مستراح
قابل توجه بعضی ها

شبنم دوشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 22:40

ایییییییییییییییییییی!!!علی؟؟!!!قرار نبود لو ندیم .؟؟؟..حالا اینجوری همه فهمیدن که شیشه پنجره اتاق امیر رو ما شکوندیم .....


کسانی که میخوان در نبود امیر در خونشون گل کوچیک بازی کنیم اسمشونو بدن ...از بینشون همکار هم انتخاب میکنیم ..


دعا کنید توپتون به دستم نرسه و گرنه...

علیرضا دوشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 23:43 http://www.ghasedak68.blogfa.com

شبنم؟؟شیشه رو ما نشکستیم!هیچکاره شوت زد شیشه رو آورد پایین.بعدشم به همه گفت من هیچکارم.کاری نکردم.تقصیرا افتاد گردن ما:)
تازه اسم نویسی که کردین یار کشی میکنیم.من و شبنم که تو یه گروهیم.گفته باشم:)

علیرضا؟! ایول داری بابا
ساعت کامنتت را که دیدم کلی روحم شاد شد
پس هیچکاره تو کدوم تیمه؟!

تلاش سه‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 00:51 http://hadafbozorgman.blogfa.com/

چه جوری خصوصی پیغام بدم؟
رمز و از علیرضا بگیر

ستون سمت راست اون بالا که نوشته کامنت خصوصی

علیرضا سه‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 09:57 http://www.ghasedak68.blogfa.com

الان من رمزو بدم یا دریافت کردی آیا؟؟؟
الان یعنی شادروان شدی؟؟؟بابا من شبا تا ۱ و ۲ بیدارم که همش...
هیچکاره جان هم اگه زود اقدام کنن و ظرفیت تکمیل نشده باشه تو گروه خودمونن

تو شبا تا 1و 2 چیکارمی کنی؟ اما عمرا تا اون موقع بیدار باشی. تو از اون هایی که شب ها زود میخوابن و در عوض صبا زود بیدار میشن

شبنم سه‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:59

علی؟؟؟!!! اون دفه یادت نیس چی شد؟؟!!!!تازشم جناب هیچکاره کارایی که بهشون محول شده رو باید انجام بده ...وقت گل کوچیک نداره ...

امیر اگه بلایی سر توپمون بیاد از چش توئه...باید برا هر کدوممون یه توپ بیاری. از اون خوباش ها

این سومین باره که این کامنت رو مینویسم ...

چه کارهایی به جناب هیچکاره محول شده؟!
عجب وضعیتی شده ها...حالا توپتون از کدوم هاشه؟! از این سه پوسته ها
مشکل از خودتونه

علیرضا سه‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 13:06 http://www.ghasedak68.blogfa.com

نه بابا...کجا زود میخوابیم..اون مال اون موقعا بود که کار و بار نداشتیم..حالا آخر ترمی سرمون شلوغه..همش تا ۱ و ۲ بیداریم از اون طرفم ۶ صبح بیدار باشه...بعدشم به شما که سرک نمی کشی ربطی هم داره که ما تا ۱ و ۲ چیکار میکنیم؟؟؟

پس حسابی داری پول پارو میکنی؟!

سحر سه‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 21:30 http://ashianeyedardhayam.blogfa.com/

من خیلی سعی کردم بتونم چیزی از نظر هاتون سر در بیارم ولی نتونستم.

اشکال نداره

عارفه سه‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 22:13 http://ashianeyedardhayam.blogfa.com/

سلااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااامممم
چه قدر دلم برای تک تکتون تنگیده بود. اخه بی چاره دختر دایی من. طبیعیه سحر جونم که سر در نیاری گاها خودمونم سر در نمی اریم که چی به چیه چه برسه به تو گلم.
تمام کامنت هاتون و خواندم و خندیدم. تازه کامنت های پست قبلی رو هم که نبودم خواندم.
و اما در مورد پستتون همون تیکه ی ریزی که سحر جون خودم بهتون انداخته بود کافی بود. شما برید به مشغله های ذهنی تون برسین.
بچه ها منو بگذارین ذخیره اگه یار کم آوردین می ایم بازی. اخه تکلیفمون مشخص نیست یهو میبینین یه روز مامانم کل کیس رو برداشت. هیچ چیز از مامان من بعید نیست دوستون دارم خیلی خیلی . تو رو خدا برایم دعا کنید زود تر این امتحان های تموم شه و به البته به خیر و خوبی تموم شه .

سلااااااااااام خانم امتحان دار
کجایی تو؟ بی خبر میگذاری و میری...
ایشالا که همه امتحانات خوب میشن و هر چه زودتر بر میگردی

شبنم سه‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 22:39

میگم میخواین من برم کارای منشی رو انجام بدم بعد جناب هیچکاره به گل کوچیکشون برسن ...

عارفه جون تو همون تماشاچی باش عزیزم ..اینجوری کتاباتم میتونی با خودت بیاری بخونی ...

سحر جون کجاشو نفهمیدی ؟؟!!! بگو تا خودم برات بگم ...

هیچکاره رفت خط حمله همونجا ایستاده و میگه چرا پاس نمیدین؟!

علیرضا چهارشنبه 10 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 08:59 http://www.ghasedak68.blogfa.com

والا تو طالع بینی مرد متولد آذر که نوشته دست به هر چی بزاره طلا میشه...ولی فکر کنم برا متولدین ده روز اولش هنوز به کار نیفتاده باشه این مورد...
شما یه یالله هم بگی و ساعت 1 بیای طرفای ما ببینی چه خبره بد نیست
شما خبرتون کی تشریفتونو میبرین که من و شبنم بازی رو از وسط زمین شروع کنیم؟؟؟

ار فردا صبح دیگه با اجازتون نیستم
شماها راحت باشید

فالگیر چهارشنبه 10 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:41 http://www.falgir64.blogfa.com

سلام
تو مجردی تایم و فکر زیاد داری تو متاهلی جفتش رو داری ولی باس واسه چیزها و آدمهای ئیگه خرج و بذل کنی. این درد واسه ما هم پیش اومده . یاد ترانه معین " همه رفتند کسی ... " به خیر.
زیارت قبول باشه. به آقا و لب ساحل سلام برسونید!

سلام
نایب الزیاره همه هستم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد